מהי ההגדרה שלכם לאדם דתי?

in bal1

Well-known member
בוודאי. אבל נזכיר שקיום מצווה שלא לשם קיום מצווה, לא נחשבת קיום מצווה :).

ההנחיות וההוראות ההלכתיות שמחייבות כל יהודי באשר הוא כזה (איסורים והוראות פוזיטיביות כאחד).

גם, בוודאי.

גם זה.

גם אני לא :).

השאלה אם אדם שלא עושה את כל זה יכול להיקרא דתי. בעיני לא. הוא יכול להיות יהודי נהדר, אדם משכמו ומעלה, אבל דתי כאשר הוא מחלל שבת בפומבי, אוכל חזיר עם כל משפחתו וחבריו וכדו', אין לי שום דרך להגדיר אותו כדתי דווקא.
אני אדם חילוני .אך משתדלת לכבד את הסובבים אותי.
חזיר לעולם לא אוכל .גם מטעמי כשרות וגם כי זה נראה מגעיל.
אני כן אסע בשבת אך לא אעבור בשכונות דתיות.
אחגוג את החגים בשמחה רבה.
אנסה ללמוד עוד ועוד על מנהגים והלכות. כי זה מעניין אותי.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
אני אדם חילוני .אך משתדלת לכבד את הסובבים אותי.
חזיר לעולם לא אוכל .גם מטעמי כשרות וגם כי זה נראה מגעיל.
אני כן אסע בשבת אך לא אעבור בשכונות דתיות.
אחגוג את החגים בשמחה רבה.
אנסה ללמוד עוד ועוד על מנהגים והלכות. כי זה מעניין אותי.
ברשותך אלא אם תצהירי במפורש שאת מעדיפה/מוכנה אחרת, אני מעדיף שלא להתייחס לאנשים ספציפית. איש באמונתו יחיה מבחינתי. פשוט ההתייחסות הספציפית-אישית יכולה לגלוש חיש מהר, גם אם איש לא מתכוון לכך, למצב בו אנשים נעלבים ונפגעים מדברים שמכוונים להיות כלליים לכתחילה, וסתם חבל ומיותר :).

בכל מקרה חלקית בהמשך לדברייך ובהמשך למה שכבר כתבתי למעלה, מצווה שאין בה כוונה לקיים את המצווה, לא נחשבת קיום מצווה. כך למשל יהודי שלא מחלל שבת בגלל שהוא עייף משבוע העבודה הקשה וישן מכניסת השבת עד סופה, לא ניתן לומר עליו שהוא 'שמר שבת'. לעומתו יהודי שנמנע מחילול שבת בגלל ההכרה בחשיבות השבת ובמצווה החשובה הזאת, הוא כמובן ייחשב כשומר שבת.

כך גם בעניין כשרות. מי שנמנע מאכילת טרף בגלל שזה סתם נראה לו לא טעים, יכול להיות יהודי צדיק לחלוטין, אבל הוא לא ייחשב שומר כשרות. לעומתו יהודי שנמנע מאכילת טרף מתוך הכרת המצוות וחשיבות קיומן והרצון להימנע מלעבור עליהן (ולעניין זה, על דיני הכשרות), כמובן ייחשב כשומר כשרות לכל דבר ועניין.
הקטע היפה ביהדות הוא שיתכנו יהודים לא מעטים שהחזיר (למשל) נראה להם "מגעיל" ועל כן יימנעו מלאכלו, וזאת מבלי שהם מתכוונים לשמור על המצווה האוסרת את אכילת הבהמה הספציפית הזאת, אך כאשר מבלי שהם בעצמם שמים לב או מודעים לכך, הגועל שהם חשים דווקא כן נובע מהנשמה היהודית המבעבעת בתוכם. שאלה מעניינת אם במקרה כזה אותו יהודי ייחשב כמי שהקפיד על מצוות אי-אכילת החזיר או לא :).
 
נערך לאחרונה ב:

in bal1

Well-known member
בוודאי. אבל נזכיר שקיום מצווה שלא לשם קיום מצווה, לא נחשבת קיום מצווה :).

ההנחיות וההוראות ההלכתיות שמחייבות כל יהודי באשר הוא כזה (איסורים והוראות פוזיטיביות כאחד).

גם, בוודאי.

גם זה.

גם אני לא :).

השאלה אם אדם שלא עושה את כל זה יכול להיקרא דתי. בעיני לא. הוא יכול להיות יהודי נהדר, אדם משכמו ומעלה, אבל דתי כאשר הוא מחלל שבת בפומבי, אוכל חזיר עם כל משפחתו וחבריו וכדו', אין לי שום דרך להגדיר אותו כדתי דווקא.
אני אדם חילוני .אך משתדלת לכבד את הסובבים אותי.
חזיר לעולם לא אוכל .גם מטעמי כשרות וגם כי זה נראה מגעיל.
אני כן אסע בשבת אך לא אעבור בשכונות דתיות.
אחגוג את החגים בשמחה רבה.
אנסה ללמוד עוד ועוד על מנהגים והלכות. כי זה מעניין אותי.
 

SupermanZW

Well-known member
אני אדם חילוני .אך משתדלת לכבד את הסובבים אותי.
חזיר לעולם לא אוכל .גם מטעמי כשרות וגם כי זה נראה מגעיל.
אני כן אסע בשבת אך לא אעבור בשכונות דתיות.
אחגוג את החגים בשמחה רבה.
אנסה ללמוד עוד ועוד על מנהגים והלכות. כי זה מעניין אותי.
הפרטים שנתת מכילים הצטדקות וסתירה פנימית.

אם את חילונית, מדוע חשוב לך לציין מה את לא אוכלת? את מי את מנסה לרצות? למה את מנסה לרצות? את לא שלמה עם עצמך?

למה חשוב לך לציין איזה עברות כביכול את עוברת? מה את מנסה להוכיח? למי את מנסה להוכיח?

אדם חילוני לא מתעסק בזה, דת אינה תופסת מקום חשוב או מהותי בחייו של חילוני.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
הפרטים שנתת מכילים הצטדקות וסתירה פנימית.

אם את חילונית, מדוע חשוב לך לציין מה את לא אוכלת? את מי את מנסה לרצות? למה את מנסה לרצות? את לא שלמה עם עצמך?

למה חשוב לך לציין איזה עברות כביכול את עוברת? מה את מנסה להוכיח? למי את מנסה להוכיח?

אדם חילוני לא מתעסק בזה, דת אינה תופסת מקום חשוב או מהותי בחייו של חילוני.
למה שאדם לא יוכל פשוט לכתוב את מה שהוא חי בחיי היומיום מבלי שיהיה בדברים איזשהו צורך נסתר לרצות מישהו או להוכיח משהו למישהו? אם זאת דרך חייה של הכותבת, אין כל סיבה לחשוב שהיא ביקשה לרצות מי מהקוראים או להוכיח משהו לאחד מהם. היא פשוט כתבה, בהתאם להתפתחות הדיון בשרשור, את דרך חייה. לגיטימי ולא מאחורי כל דבר של כל כותב יש ים של כוונות נסתרות של הכותב (על אף שלא מעט קוראים כאן נוהגים לנסות לקרוא 'בין השורות', גם כאשר כלל לא בטוח שיש שם משהו בכלל) :).
 

SupermanZW

Well-known member
למה שאדם לא יוכל פשוט לכתוב את מה שהוא חי בחיי היומיום מבלי שיהיה בדברים איזשהו צורך נסתר לרצות מישהו או להוכיח משהו למישהו? אם זאת דרך חייה של הכותבת, אין כל סיבה לחשוב שהיא ביקשה לרצות מי מהקוראים או להוכיח משהו לאחד מהם. היא פשוט כתבה, בהתאם להתפתחות הדיון בשרשור, את דרך חייה. לגיטימי ולא מאחורי כל דבר של כל כותב יש ים של כוונות נסתרות של הכותב (על אף שלא מעט קוראים כאן נוהגים לנסות לקרוא 'בין השורות', גם כאשר כלל לא בטוח שיש שם משהו בכלל) :).
מוזר שאדם כותב על עצמו "אני חילוני ולא אוכל חזיר מטעמי כשרות" כי מה לחילוני ולכשרות?

מוזר שאדם כותב על עצמו "אני חילוני כי אני נוסע בשבת", האם עבירה על ציווי דתי מגדירה מיהו חילוני? הרי גם דתיים עוברים עברות, אמנם מתחרטים אחר כך, אבל אין צדיקים.

רק אדם שלא שלם עם עצמו ונמצא במלחמה פנימית כותב דברים כאלה.
 

Harrington

Well-known member
מנהל



מוזר שאדם כותב על עצמו "אני חילוני ולא אוכל חזיר מטעמי כשרות" כי מה לחילוני ולכשרות?
הו יש לזה שלל תשובות. ראשית יש הרבה מאוד יהודים שמגדירים עצמם חילונים אך הלכה למעשה יש דברים ביהדות שחשובים להם והם שומרים עליהם. החזיר הוא דוגמה מצוינת לכך, כאשר יהודים רבים נמנעים מלאכלו על אף שהם רואים עצמם כחילונים גמורים. דוגמה אחרת היא נישואי תערובת, משהו שיהודים רבים מסתייגים ממנו באופן נחרץ, על אף שהם לא רואים עצמם כדתיים ואפילו לא כמסורתיים. ויש כמובן שלל דוגמאות נוספות.

התשובה לשאלתך היא אם כן "היהדות" כמובן. גם היהודי החילוני שמגדיר עצמו ככזה, הנשמה היהודית מבעבעת בתוכו. אצל האחד זה קצת עמוק מהשני וקשה יותר לאיתור, אבל היא נמצאת שם. אצל/בתוך כל יהודי באשר הוא כזה.
מוזר שאדם כותב על עצמו "אני חילוני כי אני נוסע בשבת", האם עבירה על ציווי דתי מגדירה מיהו חילוני?
אם החלוקה היא בין 'דתיים' מחד ל'חילונים' אידך, אזי בוודאי שכן. כלומר מי שנוסע בשבת לא יכול (לטעמי לפחות) להיות מוגדר כדתי. כך שבבחירה בין שתי האפשרויות הללו, הוא אכן יוגדר כחילוני, לטוב ולמוטב.
הרי גם דתיים עוברים עברות, אמנם מתחרטים אחר כך, אבל אין צדיקים.
דווקא יש צדיקים רבים ברוך ה' :). אני מסכים איתך שיש גם דתיים שעוברים עבירות (השאלה אם מתחרטים אם לאו לא כל כך רלוונטית, כך שפחות אתייחס לאפשרות הזאת על אף שהיא ממש לא מובטחת כמו שאתה מציג אותה), אבל זה לא משנה זאת כהוא זה. זאת הסיבה שההגדרה שבחרתי כמענה לשאלת הדיון הייתה יהודי "שמשתדל" לקיים את כל המצוות (שהוא יכול לקיים). בהנחה שאין יהודי שיכול או מצליח לקיים 100% ממצוות התורה, די (לי) בכך שהוא באמת ובתמים משתדל זאת כדי להגדירו כדתי (אם כי זה גם לא לגמרי מדויק כמובן, וייחשב נכון רק אם הוא גם מצליח לפחות בחלק הארי של העניין).
רק אדם שלא שלם עם עצמו ונמצא במלחמה פנימית כותב דברים כאלה.
כאמור מעלה, ממש לא. לדידי כל אדם ישר והגון כותב דברים כאלה. אדם שמשיב על השאלה (ככל שנשאלה) בכנות מלאה ומבלי לחשוש מה יאמרו עליו הוא זה שיכתוב בדיוק את מה שהוא עושה ונוהג ואף את הטעמים לכך. זה דווקא לא יהיה כדי לרצות מישהו או להוכיח משהו, אלא בדיוק להיפך :). זה יהיה פשוט מה שזה באמת, כלומר מציאות חייו כפי שרק הוא (מבין הגולשים כאן בכל אופן) מכיר אותה ומרגיש צורך לשתף בה.
 

משתפרת1

Well-known member
מוזר שאדם כותב על עצמו "אני חילוני ולא אוכל חזיר מטעמי כשרות" כי מה לחילוני ולכשרות?

מוזר שאדם כותב על עצמו "אני חילוני כי אני נוסע בשבת", האם עבירה על ציווי דתי מגדירה מיהו חילוני? הרי גם דתיים עוברים עברות, אמנם מתחרטים אחר כך, אבל אין צדיקים.

רק אדם שלא שלם עם עצמו ונמצא במלחמה פנימית כותב דברים כאלה.
אני מכירה כמה אנשים חילוניים לעילא ולעילא שלא יגעו בחזיר או בפירות ים. הטיעון שלהם: סבינו וסבי סבינו דורות רבים לפנינו נהרגו כדי לא לאכול את הבשר הזה- מטעמי כשרות, ומתוך כבוד למורשת קודמי לא אוכל חזיר או פירות ים. בעיניך מוזר? יפה לך, נהג אחרת. רק נסה לקבל את זה שיש אנשים שחושבים ומרגישים שונה ממך, ועבורם הפסילה מטעמי כשרות של מזונות מסויימים מקובלת.
 
אני מכירה כמה אנשים חילוניים לעילא ולעילא שלא יגעו בחזיר או בפירות ים. הטיעון שלהם: סבינו וסבי סבינו דורות רבים לפנינו נהרגו כדי לא לאכול את הבשר הזה- מטעמי כשרות, ומתוך כבוד למורשת קודמי לא אוכל חזיר או פירות ים. בעיניך מוזר? יפה לך, נהג אחרת. רק נסה לקבל את זה שיש אנשים שחושבים ומרגישים שונה ממך, ועבורם הפסילה מטעמי כשרות של מזונות מסויימים מקובלת.
בחיים לא שמעתי מישהו מדבר על פירות ים בהקשר של שמירת הדורות לפנינו, הדבר נכון בעיקר על חזיר כי הוא הכי מפורסם ;) וקצת על בשר & חלב.
 

in bal1

Well-known member
הפרטים שנתת מכילים הצטדקות וסתירה פנימית.

אם את חילונית, מדוע חשוב לך לציין מה את לא אוכלת? את מי את מנסה לרצות? למה את מנסה לרצות? את לא שלמה עם עצמך?

למה חשוב לך לציין איזה עברות כביכול את עוברת? מה את מנסה להוכיח? למי את מנסה להוכיח?

אדם חילוני לא מתעסק בזה, דת אינה תופסת מקום חשוב או מהותי בחייו של חילוני.
לא מנסה לרצות אף אחד. אך גם לא רוצה לעשות דווקא. והסברתי. ונימקתי. אני אדם שיש לו מאד רגישות לאנשים סביבי.
"אדם חילוני לא מתעסק בזה .דת אינה תופסת מקום"...
מי קבע שאם אני אדם חילוני דת לא תופסת מקום בחיי? היא תופסת במידה שאני אבחר.
יש דברים מאד יפים בדת היהודית.זה שאני לדוגמא חוגגת את החגים זה אומר שאני דתייה? ממש לא! אבל זה מה שמבדיל אותנו משאר העמים והדתות ולדעתי צריך לחבק את זה ולא לפחד מזה.
 

SupermanZW

Well-known member
לא מנסה לרצות אף אחד. אך גם לא רוצה לעשות דווקא. והסברתי. ונימקתי. אני אדם שיש לו מאד רגישות לאנשים סביבי.
"אדם חילוני לא מתעסק בזה .דת אינה תופסת מקום"...
מי קבע שאם אני אדם חילוני דת לא תופסת מקום בחיי? היא תופסת במידה שאני אבחר.
יש דברים מאד יפים בדת היהודית.זה שאני לדוגמא חוגגת את החגים זה אומר שאני דתייה? ממש לא! אבל זה מה שמבדיל אותנו משאר העמים והדתות ולדעתי צריך לחבק את זה ולא לפחד מזה.
גם אני חוגג חגים, בגלל שזה מהנה, כמובן בוחר רק את המנהגים מהם אני נהנה ומהשאר אני מתעלם. המניע שלי לא דתי.

איזו סיבה יש לחילוני שדת תתפוס מקום חשוב או מהותי בחייו? אשמח לדעת.
הו יש לזה שלל תשובות. ראשית יש הרבה מאוד יהודים שמגדירים עצמם חילונים אך הלכה למעשה יש דברים ביהדות שחשובים להם והם שומרים עליהם. החזיר הוא דוגמה מצוינת לכך, כאשר יהודים רבים נמנעים מלאכלו על אף שהם רואים עצמם כחילונים גמורים. דוגמה אחרת היא נישואי תערובת, משהו שיהודים רבים מסתייגים ממנו באופן נחרץ, על אף שהם לא רואים עצמם כדתיים ואפילו לא כמסורתיים. ויש כמובן שלל דוגמאות נוספות.

התשובה לשאלתך היא אם כן "היהדות" כמובן. גם היהודי החילוני שמגדיר עצמו ככזה, הנשמה היהודית מבעבעת בתוכו. אצל האחד זה קצת עמוק מהשני וקשה יותר לאיתור, אבל היא נמצאת שם. אצל/בתוך כל יהודי באשר הוא כזה.

אם החלוקה היא בין 'דתיים' מחד ל'חילונים' אידך, אזי בוודאי שכן. כלומר מי שנוסע בשבת לא יכול (לטעמי לפחות) להיות מוגדר כדתי. כך שבבחירה בין שתי האפשרויות הללו, הוא אכן יוגדר כחילוני, לטוב ולמוטב.

דווקא יש צדיקים רבים ברוך ה' :). אני מסכים איתך שיש גם דתיים שעוברים עבירות (השאלה אם מתחרטים אם לאו לא כל כך רלוונטית, כך שפחות אתייחס לאפשרות הזאת על אף שהיא ממש לא מובטחת כמו שאתה מציג אותה), אבל זה לא משנה זאת כהוא זה. זאת הסיבה שההגדרה שבחרתי כמענה לשאלת הדיון הייתה יהודי "שמשתדל" לקיים את כל המצוות (שהוא יכול לקיים). בהנחה שאין יהודי שיכול או מצליח לקיים 100% ממצוות התורה, די (לי) בכך שהוא באמת ובתמים משתדל זאת כדי להגדירו כדתי (אם כי זה גם לא לגמרי מדויק כמובן, וייחשב נכון רק אם הוא גם מצליח לפחות בחלק הארי של העניין).

כאמור מעלה, ממש לא. לדידי כל אדם ישר והגון כותב דברים כאלה. אדם שמשיב על השאלה (ככל שנשאלה) בכנות מלאה ומבלי לחשוש מה יאמרו עליו הוא זה שיכתוב בדיוק את מה שהוא עושה ונוהג ואף את הטעמים לכך. זה דווקא לא יהיה כדי לרצות מישהו או להוכיח משהו, אלא בדיוק להיפך :). זה יהיה פשוט מה שזה באמת, כלומר מציאות חייו כפי שרק הוא (מבין הגולשים כאן בכל אופן) מכיר אותה ומרגיש צורך לשתף בה.
חילוני שנמנע מחזיר מטעמי כשרות כאילו מספר לעצמו שזו מצווה חשובה למרות שאינו מאמין בקיום מצוות דתיות, יש בכך סתירה.

נישואי תערובת נושא קצת יותר מורכב, וגם יותר רגשי. אני יכול לחשוב על מניעים של חילוני להתנגד לנישואי תערובת, למשל מי שחשוב לו לשמר את תרבותו דורות קדימה, גם בלי קשר לדת, יש אנשים, גם לא דתיים שזה חשוב להם, במיוחד יוונים (כך שהדוגמה הזו לא רק שאינה מאפיינת יהודים בלבד, יש קבוצות אחרות שבלי קשר למידת דתיותם נוהגים לבחור כך).

איך אתה מגדיר צדיק? נראה שאיננו מגדירים מושג זה באותו אופן.

כשאדם חש צורך לשתף במשהו זה אומר שחשוב לו הפידבק, אחרת לא היה מוצא צורך. מי שחשוב לו הפידבק מחפש בדרך כלל חיזוקים לדרך בה בחר.
 

in bal1

Well-known member
גם אני חוגג חגים, בגלל שזה מהנה, כמובן בוחר רק את המנהגים מהם אני נהנה ומהשאר אני מתעלם. המניע שלי לא דתי.

איזו סיבה יש לחילוני שדת תתפוס מקום חשוב או מהותי בחייו? אשמח לדעת.

חילוני שנמנע מחזיר מטעמי כשרות כאילו מספר לעצמו שזו מצווה חשובה למרות שאינו מאמין בקיום מצוות דתיות, יש בכך סתירה.

נישואי תערובת נושא קצת יותר מורכב, וגם יותר רגשי. אני יכול לחשוב על מניעים של חילוני להתנגד לנישואי תערובת, למשל מי שחשוב לו לשמר את תרבותו דורות קדימה, גם בלי קשר לדת, יש אנשים, גם לא דתיים שזה חשוב להם, במיוחד יוונים (כך שהדוגמה הזו לא רק שאינה מאפיינת יהודים בלבד, יש קבוצות אחרות שבלי קשר למידת דתיותם נוהגים לבחור כך).

איך אתה מגדיר צדיק? נראה שאיננו מגדירים מושג זה באותו אופן.

כשאדם חש צורך לשתף במשהו זה אומר שחשוב לו הפידבק, אחרת לא היה מוצא צורך. מי שחשוב לו הפידבק מחפש בדרך כלל חיזוקים לדרך בה בחר.
"איזו סיבה יש לחילוני שדת תתפוס"? השאלה מה אנו מגדירים דת. להתפלל שחרית,מנחה וערבית זו דת. לשמור על השבת גם. לברך על דברים גם.
לדוגמא אם מישהו שקרוב אלי יעשה שבת חתן בבית הכנסת אז כמובן אגיע לאותו אירוע על מנת לכבד אותו ואת משפחתו. אבל לא אבקר בבית הכנסת יום,יום.
 

in bal1

Well-known member
גם אני חוגג חגים, בגלל שזה מהנה, כמובן בוחר רק את המנהגים מהם אני נהנה ומהשאר אני מתעלם. המניע שלי לא דתי.

איזו סיבה יש לחילוני שדת תתפוס מקום חשוב או מהותי בחייו? אשמח לדעת.

חילוני שנמנע מחזיר מטעמי כשרות כאילו מספר לעצמו שזו מצווה חשובה למרות שאינו מאמין בקיום מצוות דתיות, יש בכך סתירה.

נישואי תערובת נושא קצת יותר מורכב, וגם יותר רגשי. אני יכול לחשוב על מניעים של חילוני להתנגד לנישואי תערובת, למשל מי שחשוב לו לשמר את תרבותו דורות קדימה, גם בלי קשר לדת, יש אנשים, גם לא דתיים שזה חשוב להם, במיוחד יוונים (כך שהדוגמה הזו לא רק שאינה מאפיינת יהודים בלבד, יש קבוצות אחרות שבלי קשר למידת דתיותם נוהגים לבחור כך).

איך אתה מגדיר צדיק? נראה שאיננו מגדירים מושג זה באותו אופן.

כשאדם חש צורך לשתף במשהו זה אומר שחשוב לו הפידבק, אחרת לא היה מוצא צורך. מי שחשוב לו הפידבק מחפש בדרך כלל חיזוקים לדרך בה בחר.
שאדם חש צורך...
לא חשה שום צורך! אני כותבת בנושא הזה כפי שאני כותבת בפורום תפוז בעוד נושאים לאו דווקא בנושא של דת.
ולא מחפשת שום חיזוקים רק משתפת.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
חילוני שנמנע מחזיר מטעמי כשרות כאילו מספר לעצמו שזו מצווה חשובה למרות שאינו מאמין בקיום מצוות דתיות, יש בכך סתירה.
כאמור אני לא רואה בזה שום סתירה. חילוני זה לא (בהכרח) אתאיסט. אגב להיות חילוני גם לא אומר שהיהודי "אינו מאמין בקיום מצוות דתיות". טול יהודי שמאמין בתורה ובמצוותיה, אבל מפאת חולשה (מנטלית) מתקשה לקיים מצוות ועל כן בחר לחיות את חייו מבלי לעשות זאת באופן גורף ומושקע. האם הוא פחות חילוני בשל כך? לא ובוודאי שלא אם אנחנו עדיין מקפידים על החלוקה הדיכוטומית של 'דתי' או 'חילוני' בלבד. האם הוא דתי (רק) בגלל שהוא מאמין בתורה? לדעת חורזת (למשל) ותשובותיה בשרשור כן. לדעתי לא. אבל בכל מקרה אין כל סיבה לראות בזה סתירה. ובכל מקרה 2, גם אם תתעקש לראות בזה סתירה, זאת מציאות קיומית בישראל שמתקיימת אצל רבים.
נישואי תערובת נושא קצת יותר מורכב, וגם יותר רגשי. אני יכול לחשוב על מניעים של חילוני להתנגד לנישואי תערובת, למשל מי שחשוב לו לשמר את תרבותו דורות קדימה, גם בלי קשר לדת, יש אנשים, גם לא דתיים שזה חשוב להם, במיוחד יוונים (כך שהדוגמה הזו לא רק שאינה מאפיינת יהודים בלבד, יש קבוצות אחרות שבלי קשר למידת דתיותם נוהגים לבחור כך).
אין בזה "בלי קשר לדת", שכן בלי דת אין בכלל משהו מיוחד ביהדות או ביהודים לכתחילה ובוודאי שאין כל מניעה להינשא עם מי שאינו כזה. יש אמנם אירועים שמוגדרים כמצוות ומקוימים על-ידי יהודים שאינם דתיים (ע"פ הגדרתם) מסיבות תרבותיות בלבד. אבל זה נוגע בעיקר לחגים כמו למשל הדלקת נרות חנוכה, קיום ליל הסדר (גם עניין של מסורת כמובן, להבדיל ממסורתיות) וכיו"ב. אבל נישואי תערובת? אם אני לא מאמין בתורה אין מבחינתי בכלל משהו שנקרא העם היהודי וממילא אין שום בעיה, גם לא תרבותית, להינשא נישואי תערובת כאמור.
איך אתה מגדיר צדיק? נראה שאיננו מגדירים מושג זה באותו אופן.
יתכן בהחלט. אתה הלכת (תקן אותי אם אני טועה) על מי שמקיים מקסימום מצוות (יחסית). אני רואה בזה משהו אחר לחלוטין שאין לו שום קשר מיוחד לדת ובוודאי שלא לקיום ריבוי מצוות, אלא יותר לאופי, לחינוך, אפילו לתרבות, כאן דווקא :) ועוד. כמובן שזה כן קשור לדת במובן זה שהדת מחייבת אותנו במצוותיה להיות צדיקים. אבל זאת מצווה אחת בפני עצמה להשקפתי.
כשאדם חש צורך לשתף במשהו זה אומר שחשוב לו הפידבק, אחרת לא היה מוצא צורך.
ממש לא מחייב. אצלי סתם כדוגמה, זה לא המצב ואפילו לא קרוב לכך. אז אני לא יודע ולא מוסמך לדבר בשם in bal1 כמובן והיא מן הסתם תדע מצוין להשיב לך בעצמה. אבל הקטגוריות שאתה קובע שא' בהכרח חייב לנבוע מב', היא פשוט לא נכונה עובדתית. א' יכול לנבוע מב', על כך אין כל מחלוקת. אבל זאת ממש לא חובה קטגורית ויתכנו שלל סיבות נוספות.
מי שחשוב לו הפידבק מחפש בדרך כלל חיזוקים לדרך בה בחר.
גם זה ממש לא חייב להיות נכון. שוב, זה יכול להיות נכון, אבל אין כל סיבה לקבוע שזה בהכרח חייב להיות נכון. טול אדם שכן מתעניין במה שמשיבים לו, אבל לא נזקק מבחינתו לשום חיזוק ומרגיש מצוין עם דרכו בחיים. חסרים אנשים כאלו? רק מי שיש לו בעיה של בטחון עצמי יכול לחשוב שכל כתיבה של בן אדם על מנהגיו נובעת בהכרח מצורך שלו לחיזוקים. אך מי ש'יציב בנעליו' וXXX (ברחה לי המילה שחשבתי עליה, סורי, אבל אני מניח שההקשר מובן :)) עם הדרך שבחר? אין כל סיבה שיזדקק לחיזוקים כלשהם ובוודאי שלא מקבוצת זרים (בכל זאת, על אף האינטימיות של הקומונה כפי שהייתה בעבר).
 

אבי בן 1231

Well-known member
הגדרתי לאדם דתי היא!!
שהוא אדם אשר אין לו מחשבה עצמאית, ולכן הוא עושה לפני שהוא חושב!
ככתוב "נעשה ונשמע".
היות ואיני דתי אני קודם מקשיב ולאחר מכן עושה וזאת בתנאי שאני מסכים!!
 

Harrington

Well-known member
מנהל
הגדרתי לאדם דתי היא!!
שהוא אדם אשר אין לו מחשבה עצמאית, ולכן הוא עושה לפני שהוא חושב!
ככתוב "נעשה ונשמע".
היות ואיני דתי אני קודם מקשיב ולאחר מכן עושה וזאת בתנאי שאני מסכים!!
בדיוק להיפך :). ה״נעשה ונשמע״ מלמדת על החלטה מודעת של האדם לנהוג בדרך מסוימת. אגב, אתה שוגה בפרשנותך את ה"נשמע" כנחשוב. משמעות הנשמע היא שנקבל את ההסברים (לציווי שהסכמנו לעשות גם בלי זה או ליתר דיוק, לפני זה). זה משהו אחר לחלוטין.
 
נערך לאחרונה ב:

אבי בן 1231

Well-known member
בדיוק להיפך :). ה״נעשה ונשמע״ מלמדת על החלטה מודעת של האדם לנהוג בדרך מסוימת. אגב, אתה שוגה בפרשנותך את ה"נשמע" כנחשוב. משמעות הנשמע היא שנקבל את ההסברים (לציווי שהסכמנו לעשות גם בלי זה או ליתר דיוק, לפני זה). זה משהו אחר לחלוטין.
נכון זו הדרך לטיפשים קודם כל נעשה ואחר כך נשמע שאנו מטומטמים!!!
 
למעלה